رویداد پایانی ردپا

































رویداد پایانی ردپا
بالاخره شکوفه دادنتان را به نظاره نشستیم ..
چهاشنبه 5 خرداد 1400 , رویداد پایانی ردپا چه باشکوه به تماشای رقابت تیم های برتر دانش آموزی از هنرستان فنی دخترانه نوائی و هنرستان فنی پسرانه ماندگار ابوذر نشست .
پس از 6 ماه تلاش بی وقفه و پشت سر گذاشتن دوره های متعدد هفت سکوی ردپا و کسب مهارت های هر گام و آشنائی با اصول ارائه پرزنت و بهره از مشاورها و منتورهای تخصصی هشت پویش ردپا و تمرین و ممارست به منظور ایده پردازی , حل مساله, طراحی بوم کار و کسب و اجرای یک ارائه حرفه ای بالاخره تیم های برتر در 5 خرداد 1400 در هنرستان ابوذر اصفهان در حضور شهردار محترم اصفهان جناب آقای مهندس نوروزی و مسئولین محترم آموزش و پرورش اصفهان شورای سیاست گذاری ردپا منتورها و مربیان به رقابت پرداختند و از ایده های خود دفاع کردند
ردپا نخستین رویداد کارآفرینی اجتماعی دانش آموزی با محوریت نقش نوجوان در شهر زیست پذیر , پروژه ای مشترک از شهرداری اصفهان , آموزش و پرورش استان اصفهان, مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 5 اصفهان (هنرستان نوائی ), سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان( خانه جوان ) , مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 1 اصفهان ( هنرستان ابوذر ) , سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان (اداره شهر دوستدار کودک ), اداره مشاوره و آسیب های اجتماعی اداره کل آ پ استان اصفهان و اندیشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان با هدف آموزش در مسیر توسعه پایدار گام بر می دارد .
آقای ناظم زاده معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان:
رویداد ردپا منتج از راهبردهای متعالی آموزشی در سند تحول بنیادین است که مدرسه را کانون تربیت و پیشرفت محله می داند. ما بر این باوریم که تحول در آموزش و پرورش صورت نمی گیرد مگر با پیمودن شیب نوآوری در میدان مدرسه و خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد به بار نشستن نوآوریهای بسیاری در راستای جامعه پذیر نمودن دانش آموزان بوده ایم.
هنرستان نوایی با مشارکت هنرسنان ابوذر و حمایت شهرداری اصفهان برای سومین سال متوالی بستر تولد یک نوآوری آموزشی بود و امیدواریم با تداوم مشارکتهایی از این جنس ، دانش آموزانی خلاق ، خودباور ، مسئولیت پذیر و توانمند را تحویل جامعه دهیم.
میترا طحان مدیر هنرستان نوائی
آموزش و پرورش رسالت دارد یک شهروند کنشگر ، خلاق و توانمند به شهر تحویل دهد و شهرداری اصفهان نیز که پذیرنده این شهروند است با مشارکت سه معاونت شهرسازی ، خدمات شهری و فرهنگی خود در این مسیر همراه نظام نعلیم و تربیت شد .در این رویداد بزرگ ما توانستیم به جامعه نشان دهیم با مشارکت و هم افزایی برون سازمانی میتوان اتفاقات خوبی را برای اکنون و آینده این شهر رقم زد


فرانک امانی دبیر هنرستان نوائی :
علیرغم اینکه مدیر هنرستان موضوع ردپا را یک موقعیت یادگیری برای درس هویت اجتماعی که من تدریس می کردم عنوان کرده بودند ولی پایان کار مبهم بود و باور نداشتم بتوان در کلاسهای غیرحضوری کار خاصی انجام داد اما به یاد آوردن خاطرات خوب پروژه های قبلی هنرستان مثل جشنواره هویت من و منشور زندگی بهم انگیزه داد که به جمع مربیان ردپا بپیوندم.


ردپا به خوبی توانست مفهوم جامعه و جامعه پذیر بودن را در وجود بچه ها نهادینه کند و خدا را شاکرم که با کمک هم توانستیم نوجوانانی را تربیت کنیم که نه تنها دیگر آن آدم متوقع و منفعل قبلی نیستند بلکه سطح تاب آوری ، خودباوری و کنشگری اجتماعی ایشان بسیار بالا رفته است و ای کاش بتوانیم تمام درس ها را در زندگی دانش آموزان کاربردی کنیم.
مسعود ایرانپور مشاور هنرستان ابوذر:
ردپای ما اثر 5 گام هدفمند در یک سفر ماجراجویانه بود
گام اول مشاهده هوشمندانه در شهر و مشکلات آن، گام دوم جایگزینی مسئولیت پذیری به جای شکایت و طلبکاری گام سوم به مسائل را ریشه یابی کردندو در گام بعدی تیم سازی را تجربه نمودند


در گام پنجم برای حل مسائل ، ایده های خلاقانه دادند و در تیم خوب شنیدن ، هم اندیشی و سعه صدر را آموختند، در گام ششم ایده های خود را بر روی بوم کسب و کار آوردند و یاد گرفتند هر ایده ای قابل اجرا نیست و اما در گام هفتم پرزنت و دفاع از ایده های خود را تجربه کردند. در کل میتوان گفت بچه ها در ردپا یک دوره تکاملی از رشد خود را طی نمودند و توانمندیهای خود را به معرض نمایش گذاشتند
نادیا عفری نژاد دانش آموز هنرستان نوائی
ما ماموریت داشتیم از مشکلات پیرامونمون عکس بگیریم و خیلی چیزها توجه من رو جلب کرد اما رنج آور ترین آنها بیسوادی رسانه ای در نوجوانان بود. ردپا تشویقم کرد یک تیم هم دغدغه مثل خودم جمع و جور کردم و شروع کردیم به تحقیق. با فرهنگسرای رسانه و دیگر متخصصان شهر صحبت کردیم و در اینترنت یک پروفسور سواد رسانه را یافتیم و ایشان منابع مفیدی به ما معرفی کردند و دانش و معلومات ما خیلی بالا رفت.


من خیلی درونگرا بودم و کمتر با دیگران صحبت می کردم ولی برای پرزنت کردن ایده م مجبور شدم که خیلی تمرین کنم و الان خیلی راحت صحبت می کنم الان حس میکنم میتونم برای هر مشکلی یک راه حل پیدا کنم و در جامعه ام شخص مفیدی باشم.
ردپا نه فقط برای ایده های ما بلکه برای تمام مهارتهای زندگی نقش یک شتاب دهنده بود را داشت و الان بزرگترین مشکل من اینه که چطور میتونم از مسئولین آن قدردانی کنم/
از تمام نوجوانها میخوام که از بزرگی مشکلات نترسند و اگه رویایی دارند از جا بلند شده و برای به انجام رساندن آن قدم بردارند، مهم موفقیت نیست مهم اینست که شما تلاش خودتان را کرده باشید
میناسادات آناهید هنرجوی هنرستان نوائی
در ابتدای پروژه ردپا می دانستم که مدیر مدرسه همانند سالهای پیش برنامه ای برای رشد مهارتهای فردی و اجتماعی ما تدارک دیده اند ولی اصلا فکرش را نمی کردم در این وسعت باشد. دکتر طاهری ما را دعوت به ساختن آینده ای کردند که سهم بزرگی در تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از آن داریم. ایشان تکالیفی به ما دادند که ذهن ما را از مسیر همیشگی اش بیرون می کشید و به تفکری جدید وا می داشت انگار تازه داشتم میفهمیدم که اطرافم چه خبر است و من کجای این دنیا هستم. احساس می کردم طوفان این پروژه اگر ریشه ما را از خاک بیرون نیاورد ما را بسیار قوی تر خواهد کرد و همینگونه هم شد. ردپا آموزش کاغذی در کلاس بسته را به سطح شهر برد و ما را در دل دنیای واقعی انداخت تا آموزشی از جنس تربیت را تجربه کنیم و بتوانیم از خود ردپایی پررنگ و اثربخش در جامعه برجا گذاریم.
مهران هوازاده دانش آموز هنرستان ابوذر
وقتی بوم کسب و کار من در مرحله اول داوری پذرفته شد باور کردم که وارد یک پروژه عظیم شدم و پس ازآن در طول 4 ماه هر روز بیشتر از قبل تلاش می کردم چون می دونستم معلمم و مدرسه و جامعه ام بر روی من حساب باز کرده اند و من وظیفه دارم برای حل مشکلات شهرم ایده ای بدهم که مشکلی را حل کند. من پدر نیستم ولی با ردپا پدر بودن را حس کردم زیرا به چشم خود دیدم که ایده تازه متولد شده ام هر روز بزرگ و بزرگتر می شود
در این رویداد 12 تیم از بین 64 تیم در 8پویش به رقابت پرداختند
دانش آموزان در پروژه ردپا هفت گام طی کردند و ردپا را با گام های خود ساختند.
گام اول دانش آموزان در این گام خود و ویژگی های منحصر به فرد خود را شناختند
گام دوم مساله بینی و مساله یابی بود و آموختند نگاه کردن را جایگزین دیدن کنند
گام سوم با تکنیک های خلاقیت آشنا شدند
گام چهارم مسئولیت پذیری , رویاروئی با سوال وظیفه من چیست ؟ریشه یابی
مساله و راهکاریابی و حل مساله همچنین تمرین صبر و تاب آوری در خلال پروژه
گام پنجم ایده پردازی به منظور حل مساله
گام ششم دانش اموزان مهارت ارتباط موثر را آموختند و به صورت عملی کار گروهی و تیم سازی را تمرین کردند و از رشته های مختلف با مهارت های متفاوت تشکیل تیم دادند .
گام هفتم آشنائی حرفه ای با کارآفرینی اجتماعی و بوم کسب و کار




























دیدگاهتان را بنویسید